Česká značka Author svým příznivcům připravila pro příští sezónu několik zásadních novinek. Tou první, nejlépe patrnou, je změna designů kol, méně nápadnou je pak i zcela nová geometrie u série Infinity. S tím jde ruku v ruce i změna velikostí. Od nového roku se tak budeme u dražších kol Author setkávat s velikostmi 16.5"; 17.5"; 19" a 20".
Jako první vlaštovka z kol pro příští sezónu se nám do rukou dostal zcela nový model Author Master. Ten je společně s novým provedením modelu Introvert prvním horským kolem v nabídce značky, jenž integruje do rámu ze slitiny hliníku karbonové zadní vzpěry. Tato úprava je nejen designově zajímavá a dodává kolu lesk exkluzivity, ale také je plně funkční co se komfortu týče. Už svezení z obchodu po městě prozradí třeba na dlažebních kostkách, že se nejede na klasickém duralovém hardtailu, ale že jízdu pod zadkem něco zjemňuje.
%pagebreak(Nová geometrie)%
Na Masteru jsme si mohli osahat nové rozměry rámů, které se budou týkat i dalších kol. Záměrem tvůrců bylo zkrátit přední rámový trojúhelník a zlepšit prostupnost terénem. K tomu částečně napomohlo i zvětšení zdvihu vidlic z 80 na 100 mm. Pro XC ideální úhel hlavové trubky 71 stupňů zůstal zachován, délka horní rámové trubky se zkrátila (u testované velikosti 19" o 13 mm) a úhel sedlové trubky vzrostl o půl stupně na 74°. Výška středu se oproti letošním modelům zvedla o 8 milimetrů, což umožní lepší prostupnost terénem. Významnou změnou je i zkrácení zadní stavby o tři milimetry na 422 mm. To by zase mělo zlepšit ovladatelnost kola v náročnějších klikatých pasážích, aniž by došlo k ovlivnění jízdních vlastností ve výjezdu. Zároveň by kolo mělo mít o něco lepší akceleraci.
Cílem této změny bylo zachovat sportovní posed, nicméně větším slopingem a kratší horní rámovou trubkou přinést více komfortu u vyšších velikostí. Zadní stavbu se dokonce podařilo zpevnit a odlehčit vyšším profilem řetězové vzpěry a jejím zkrácením.
%pagebreak(Easton kam se podíváš)%
Na stavbu rámu Master posloužily trubky renomované americké značky Easton, která mimo jiné vyrábí šípy pro lukostřelbu či hokejky pro NHL. Trubky hlavního rámového trojúhelníku jsou tažené a jejich stěna je 0,9 mm silná, což je o jednu desetinu víc, než u původně použitých trubek Columbus Airplane. Přitom však patentované zeslabování a složení materiálu Easton Ultralite přináší ještě nižší hmotnost. Rámy jsou tedy při nižší váze odolnější proti mechanickému proražení. Ve spoji spodní trubky s hlavovou najdeme zpevňující navářku. Profil spodní trubky přechází z vertikálně zploštěného trojúhelníkového profilu u hlavy do horizontálně zploštěného oválu u středu. Pochvalu zaslouží použití karbonových sedlových vzpěr a zadních patek taktéž z Eastonu. Patky sice designově nejsou tak povedené, jako ty původní známé z ostatních rámů Author, jejich tvar je však optimální právě pro použití karbonových vzpěr. Hmotnost rámu s karbonovou sedlovou vzpěrou je ve velikosti 17,5" necelých 1500 gramů. Torzní tuhost předního rámového trojúhelníku je v testované velikosti 19" průměrná, zadní stavba působí tužším dojmem.
Rám z Eastonu doplňují i představec a karbonová řidítka od téhož výrobce. Představec je oproti loňským modelům série Infinity o 1 cm kratší a díky tenkému upnutí řidítek oversize průměru umožňuje jejich lehké pružení. To je výhoda pro pohodlí, ale nevýhoda při spurtu.
%pagebreak(Vidlice)%
Manitou R7 Super je díky 30 mm tlustým vnitřním nohám dostatečně tuhá a dodává přednímu kolu přesné vedení. Sto milimetrů zdvihu vzduchové pružiny je tlumeno tradičním olejovým systémem TPC, který umožňuje nastavit rychlost odskoku. Ta se ladí modrým kolečkem na spodu pravé nohy. Na korunce se nachází nově přepracovaná frézovaná červená páčka ovládající lockout. Blokace je úplná a nedovoluje vidlici ani milimetr pohybu. Zároveň však nedovoluje ani žádné propružení při nečekaném rázu, jako tomu je u vyspělejších systémů.
%pagebreak(Osazení)%
Author Master je osazen komponenty SRAM, konkrétně řazením Trigger X.9, přehazovačkou z téže sady a níže posazeným přesmykačem X.7. Funkce těchto komponentů byla u nového kola po celou dobu testu bezchybná, mechanický zvuk při přeřazení je velmi jasně čitelný a v terénu je přínosem při přehazování. SRAM dodal i kliky od značky Truvativ, která spadá pod jeho křídla. Model Stylo 3.3 s integrovanou osou Giga X Pipe má speciálně pro firmu Author kouřově zbarvené převodníky. Brzdy Hayes Nine se zajely celkem rychle a jejich výkon je pro XC nasazení dostatečný. Pouze nás trochu otravovalo samovolné vyšroubovávání červíků nastavení vzdálenosti brzdových pák od řidítek. Tento známý neduh se však naštěstí dá velmi snadno vyřešit zakápnutím závitu barvou.
%pagebreak(Helium)%
Zcela nové jsou vlastní náby a ráfky Author Helium se světle šedou anodizací. Tělo diskového náboje je vyrobeno z Al 6061, osa náboje pak z Al 7075. Přední náboj disponuje dvěma zapouzdřenými ložisky, zadní má ložiska čtyři. Ořech využívá pro snížení hmotnosti duralového pláště. Ráfky Helium jsou zapleteny černými oxidovanými nerezovými dráty ze švédské oceli Sandvik. Ze stejné firmy, která vyrábí ráfky pro Authora, pochází i třeba ráfky Ritchey. Kola nás mile překvapila svou dobrou tuhostí a především odolností proti rozcentrování. Pláště Ritchey Z-Max Evolution jsou variací na slavný model Z-Max, jenž se vyráběl více jak deset let. Výbornou volbou je i výběr sedla od značky Fi'zi:k. Nisene je velmi pohodlné sedlo, které se také podílí na celkovém komfortu jízdy. Svůj podíl má i karbonová sedlovka Author.
%pagebreak(V terénu)%
Kola jsou celkově kratší a tak i hravější a lépe ovladatelnější. Zkrácení zadní stavby se ve výjezdu nadměrným zvedáním předního kola díky půl stupňové změně sedlového úhlu prakticky neprojeví, zato sjezd je mnohem zábavnější aktivitou. Vidlice R7 má hlubší rezervy a tak toho z cesty vyčistí hodně. Zadní stavba se samozřejmě nedá srovnat s odpruženou, jejím úkolem je spíše zjemnit dojem z jízdy než pochytat terénní nerovnosti. Takže stále se jede na hardtailu, ale na cestách posetých drobnými kamínky, hliněnými roletkami či malými kořeny se jede o něco kultivovaněji než na klasickém tvrdém stroji. Přínos karbonové zadní stavby je hlavně v oddálení únavy zad v rozbitém terénu, protože jezdec nebude tolik naklepaný. Velký vliv na pohodlí mají i velmi dobře tlumící pláště Ritchey a samozřejmě karbonová sedlovka s výrazně vyoseným zámkem. Celkově je Master i při použití karbonových vzpěr stavěn více na výkon než na komfort. Tuhost zadní stavby je při záběru velice dobrá, jejímu kroucení předchází výrazná profilace mohutných spodních ramen a robustně vyhlížející vzpěry se širokou monostay stavbou.
%pagebreak(Pro koho)%
Author Master je určen pro jezdce, kteří hledají dokonalý výkon při závodním nasazení, ale zároveň si chtějí jízdu trošku více vychutnat. Nová geometrie ukončuje zažitý fakt, že authory jsou celkově delší kola a přidává novým strojům na obratnosti a ovladatelnosti. A to nejlepší na konec - námi testovaný Author Master váží ve velikosti 19" pouhých 10,98 kg. To jde ne?
%pagebreak(Závěr, technická specifikace)%
+
: hravější geometrie, komfort jízdy, pohodlné sedlo, nízká hmotnost
-
: pružení řidítek ve spurtu
Položka | Popis |
---|---|
Rám | Easton Ultralite / karbonové vzpěry |
Vidlice | Manitou R7 Super 100 mm |
Kliky | Truvativ Stylo 3.3 44-32-22z |
Přesmykač | SRAM X9 |
Měnič | SRAM X9 |
Řazení | SRAM X9 Trigger |
Náby | Author Helium Pro |
Brzdy | Hayes Nine |
Ráfky | Author Helium Pro |
Pláště | Ritchey Z-Max Evolution 2.1 |
Pedály | Shimano M540 nášlapné |
Řidítka | Easton EC70 karbon 31,8 mm |
Představec | Easton EA70 31,8 mm |
Sedlovka | Author karbon |
Sedlo | Fi'zi:k Nisene Sport |
Hmotnost | 10,98 kg/19" |
Cena | 49.990,- |
Měřený prvek | velikost |
---|---|
Úhel hlavy | 71° |
Úhel sedlové trubky | 74° |
Horní rámová trubka | 567 mm |
Délka sedlové trubky | 480 mm |
Délka zadní stavby | 422 mm |
Rozvor | 1067 mm |
Hlavová trubka | 115 mm |
Autor: (red)
Převzato z časopisu