"Pamatujte, že AUTOMOTO jest nejlepší velociped přítomné doby, což potvrzuje několikanásobné vítězství největšího závodu světa TOUR DE FRANCE na 5707 km." Psalo se v ceníku generálního zástupce pro ČSR Bohumila Kubrychta, mimo to známého stavitele závodních kol a významného pražského obchodníka, v roce 1932.
Tento unikátní model, s kterým vás seznamujeme především prostřednictvím našeho fotoaparátu, má na svoji dobu řadu převratných patentů a zlepšováků francouzské továrny v St. Etiene. Především "naprosto nezáprašný a vodotěsný střed se stálým nadbytkem oleje", který skutečně byl jakýsi předchůdce zapouzdřených středových složení, a celý byl utěsněn pryžovými o-kroužky. Kuličky byly volně ložené ve své dráze a pohybovaly se v olejové lázni. Případné doplnění oleje se provádělo otvorem v levé klice, kde po odjištění šroubku, jako zátky, bylo možno tento doplnit. Shodně jsou řešeny oba náboje. Zadní pochopitelně se závitem pro dvě kolečka (jedno pevné a druhé volnoběžné), což byl v této době vrchol techniky pro závodní účely, který v kombinaci se zadními křídlovými matkami, umožňoval jezdci pod kopcem otočit kolo a dosadit si tak lehčí převod, naopak na kopci vrácením kola do první polohy mohl využíti i volnoběhu při sjezdu. Čelisťové brzdy se speciálními červenými špalky, zvyšující účinnost na dřevěných ráfcích rovněž stojí, pro svoji jemnou konstrukci, za pozornost.
Toto kolo poprvé představené v roce 1928 se všemi technickými výdobytky a váhou okolo osmi kilogramů, nebylo pochopitelně nijak levnou záležitostí. Dostat ho bylo možno za 870,- Kč s plnou výbavou včetně brašničky s nářadím. Pro srovnání ve stejném ceníčku, kde je uvedena tato cena se nabízí speciální na vzduchu schnoucí černý lak na kolo za dvě koruny a barevný za tři. To jen pro srovnání.
(RŠ)