Historie této značky se píše od roku 1953, kdy "mistr" De Rosa vyrobil první silniční závodní rám. Od začátku sázel na precizní zpracování a vysokou kvalitu. Až do roku 1991 vyráběl zásadně ocelová kola a vypracoval se na takovou úroveň , že v mnoha směrech udával trendy ve vývoji silničních speciálů. Kdo někdy navštívil veletrhy a výstavy kol mohl se divit, proč Eddy Merckx vystavuje ve společném stánku s De Rosou. Odpověď vás asi překvapí svou jednoduchostí. Tento slavný Belgičan po skončení závodní činnosti se právě u De Rosy učil a ten se také stal "otcem" jeho značky a dlouho mu pomáhal se zahájením výroby a uvedením kol na trh. V devadesátých letech dvacátého století zahájili výrobu titanových rámů a kupodivu až od roku 1996 začali s duralem.
Přechod do nového tisíciletí symbolicky znamenal další mezník. Karbon. Originálním rukopisem a kvalitním zpracováním, které můžeme označit jako 101-procentní se v posledních letech zařadil De Rosa na absolutní špičku mezi výrobci silničních kol. Osobně hodnotím nad tímto ještě špičkové designové zpracování a barevné dotažení jednotlivých kol k absolutní dokonalosti. Barvou , odstíny nebo technologií (loni představil novou generaci matných barev, které působily při doteku jako měkká a příjemná guma), posouvá hranice estetiky.
Kola De Rosa do Čech ale nedorazí.
Zatím. Doufejme, že skutečně jen zatím. Na vysvětlenou: Letos probíhala velmi intenzivní jednání mezi tímto italským králem silničních kol a českou stranou ohledně prodeje této značky u nás. Projekt počítal se dvěmi prodejními místy. Jedno v Praze u nás a druhé na Moravě. Byly objednány první vzorky, počítalo se s jarní výstavou, připravovaly se testy kol, prezentace v časopisech a kupodivu přístup a ochota ze strany výrobce byla neobvykle vstřícná. Zdálo se, že uvedení značky nic nebrání.
O cenách se pochopitelně jednalo od začátku. V tomto směru nebylo pochyb, že si u De Rosy za kvalitu nechají zaplatit, dlouho jsme přemýšleli, počítali, zabývali se úvahami o našem trhu, vzájemně se zrazovali od dovozu a naopak utvrzovali ve správnosti volby této značky, argumentovali si, že například Ferrari má v Čechách také zákazníky a tak dále, dále
Nakonec, soudnost byla doma, tak jsme řekli NE.
Vypíchněme jen dva příklady. Základní CUORE postavený na Campagnolu Xenon by se pohyboval s cenou na obchodě přes šedesát tisíc - nesmysl, vždyť domácí výrobci (Fort, Author, Štěrba, Šírer) nebo i značková kola u nás (Cinelli, Trek, Merida
) dokáží kolo takto vybavené ve stejné kvalitě, nabídnout za poloviční, často i třetinovou cenu.
Na druhé straně nabídky, tam kde se De Rosa skutečně odlišuje od konkurence v rámech vyšší kategorie, je situace s cenou podobná. Karbonový rám KING a cena pod 100.000,- korun by určitě nebyla možná.
Co dodat? Snad vyslovit za všechny potencionální zájemce, kterým při vyslovení značek jako DE ROSA a Campagnolo, a dalších italských výrobců těchto šperků, běhá mráz po zádech stejně jako mně: "Děkujeme za nabídku".
Vstupujeme do Evropy. Vzpomeňte na doby po roce 89, na předpovědi, že za šest let doženeme Rakousko a podobně. Přestože dnes vidíme, že to byla unáhlená tvrzení, a že je to trošku jinak, doufejme že takovéto články budou brzy již skutečně jen historií.