Léta spolupracujeme se značkou Author, svého času jsme vyráběli a dodávali rámy pro jejich MTB a později cyklokrosový tým. Právě tady se asi zrodil náš zájem a láska ke gravel kolům. Vzájemná provázanost našich firem a kvalitní předobjednávka pro tuto sezonu nám umožňuje nyní nabídnout velmi širokou kolekci gravel a expedičních kol Author. Mnohé z těchto typů či jednotlivé velikosti najdete jen v naší prodejně.
Začínáme představení nejvyšším modelem a musí to být právě ocelový Ronin. Tady Author před lety měl správný čich a nebál se na trh vstoupit s něčím naprosto odlišným komerční nabídce: tehdy expediční ocelové kolo vzbuzovalo trochu rozpaky a těžký, čtrnáctikilové monstrum s tupou stopou řízení a dlouhým rozvorem kol připomínal líný tank...Ta do doba je dávno pryč a dnes stroj s 10,2 kg váhy a z anglických trubek Reynolds 725 se sílou stěny místy jen 0,4 mm působí skvěle. Doby leštěného kovu a přiznaných svárů jsou pryč, ale komplet černá vypadá parádně a dává vyniknout "klasické" stavbě z ocelových trubek.
Dosupnost jednotlivých velikostí ZDE
Ronin SL 2020 je meziročně prakticky jiné kolo a tak jsem ho "nasadil do akce" ať víme co je v něm. Gravelová sada Shimano GRX s převody 2 x 11 jasně určuje sportovní charakter kola a funguje bezchybně. Karbonovou vidlici meziročně nahradila lehká duralová, což jsem při první informaci považoval za oslabení konceptu ale samotná jízda mě přinutila k zamyšlení. Duralová vidlice 1,5" tapered je hodně tuhá a tvrdá. Právě to v kombinaci: super materiál na rámu a MAVIC Allroad Disc CL UST zapletená kola a pevné osy dělají z kola opravdu kolo jízdními vlastnostmi srovnatelné se závodními speciály pro silnici. Kolo při sešlápnutí jede, člověk má pocit, že žádná energie nepřichází vniveč. No a v terénu, na kořenech či špatné cestě? Je to "punkový" kolo...výrazem, designem i pojetím. Kolo pro někoho kdo se chce odlišit a zároveň to na kole trochu umí. Myslím, že hospodskýho strejdu na tomhle Roninu nepotkáte. Kdo si přijde pro toto kolo musí vědět do čeho jde a kdo to ví, ten litovat nebude.
Loňský model byl často kritizován že po čase na některých místech rezne. Jasně, surový a neošetřený rám, kde byly přiznány sváry a vše jen pod slabou vrstvou transparentního laku. To byl ale záměr! Nakonec trocha korozi tomu kolu dodávala správnou patinu. To kolo jsem miloval, Sram APEX víc kolo směroval do terénu, karbonová vidlice pobírala dobře nerovnosti, design nebyl pro každého ale kolo slavilo úspěch. Jízdní vlastnosti skvělé a tak geometrie kola a materiál rámu Reynolds přešly do kolekce 2020. A jak vidno z fotografií, tak samurajský bojovník s námi procestoval kus naší země. V současné době v nabídce jen několik posledních kusů okrajových velikostí...
Dostupnost jednotlivých velikostí ZDE
Proč označení XC? Kola 650B jsou vlastně 27,5" a osazeny plášti šíře 48 mm a právě to dělá z Ronina jiné kolo. Geometrie zůstala...délky trubek a úhly spojů jsou malinko jiné aby přesně seděly kolům 650B. Lze je na kolo zaměnit za klasickou velikost ráfků, či používat dva páry kol ovšem šestsetpadesátky jsou tu doma. To z něj dělá kolo, které má přidáno na ovladatelnosti, stabilitě, hravosti a jistotě v technických pasážích. A jak už jsem jednou napsal: Je to prostě fyzika. Vždy něco za něco. Menší kola přinesly neskutečný komfort na kamenitých nebo tvrdých podkladech, ovšem ubraly na svižnosti a lehkosti na silnici. Je to prostě ještě víc gravel, ještě víc skutečný štěrkolet, více expediční kolo. Veliký podíl má volba pneumatik PANARACER Gravel King SK Kevlar 650B × 48c. Na tomhle stroji zažijete hodně radosti, vychutnáte si více techniku a to co se "pro mě" v okolí Prahy jezdí na biku, projedete i na Roninu XC.
Dostupnost kola Author RONIN XC 2020 ZDE
Tak tohle je klasika! A ročník 2020 dozrál jak víno. Skvělý univerzál s osobitým designem. Gravelová sada Shimano GRX 400 dostatečně kvalitní, 2 x 10 poskytuje dobrý rozsah převodů a to co scházelo už neschází: hydraulické diskové brzdy Shimano opět GRX 400. Pláště za mě na jedničku: PANARACER Gravel King SK Kevlar 700 × 38c. Váha kolem 12 kg i s pedálama!! Velikost 54 bohužel již vyprodána, i to hovoří o kvalitě a zájmu!
Osobně jsem u výrobce kritizoval mechanické kotoučové brzdy. Chtěl jsem základního Ronina posunout více do kvality, ale sám se svojí váhou jsem mechaniky dostatečně prověřil a toto kolo mohu doporučit každému kdo hledá právě tuto cenovou relaci. Je to dobrý dělník do lesa, na polňačky i na silnici. Osobně jsem ho doporučil mnoha svým kamarádům, kteří ho s radostí užívají. Na kole jsem toho zažil hodně a docela těžko jsem se sním loučil.
Na vývoji těchto kol máme i svoji zásluhu. V galerii se můžete podívat na prototyp AURA 2020 (ještě neosazený Shimano GRX, které v té době nebylo k dispozici), který jsme kompletovali v našich dílnách v roce 2019 pro účel prvního představení a prezentaci.
V loňském roce jsem po testu Aury napsal:"Aura XR mě velmi bavila a dokonce byl čas si popřemýšlet jak by mohla vypadat pro další sezony. V zásadě bych za sebe nic neměnil až na brzdy. Tento stroj by si zasloužil hydrauliku – ano vím, a slyším protiargumentaci – to budeme s cenou o 10 tisíc výše. Rozumím, ale mluvím o potenciálu kola. Stejně tak si umím představit tuto geometrii a rám v dobrém karbonu, což by Auru vystřelilo do první ligy!" Top model nakonec nemá karbonový rám ale již samozřejmě má hydrauliku a novou gravelovou sadu GRX a musím uznat - je v první lize!
Zlatá střední cesta a náš hlavní TIP pro léto 2020. Kolo bych doporučil jezdcům s trochou sportovních ambic, či jezdcům, kteří chtějí více kombinovat silnici s terénem. Nevidím Auru XR 5 jako typický hravý gravel bike blízký horskému kolu ale jako super rychlé a příjemné kolo na cyklostezky, české silnice nebo středně těžký terén. Vynikající poměr kvalita x cena.
Zlatý hřeb naší nabídky pokud mluvíme o ceně. na Shimanu 105 velmi kvalitně osazený gravel. Kolo jsem osobně jezdil a byl jsem nadmíru spokojen. Bohužel dnes již v jediné velikosti 56 cm, čili na výšku od 180 cm.
Oba vstupní modely jsou velmi oblíbené zejména díky poměru výkonu a ceny. Což platí obecně právě pro značku Author. Kola máme ve všech velikostech postaveny přímo na prodejně. Doporučuji zejména pokud si nejste jisti velikostí, tak přijďte vyzkoušet a poradit s s námi.
Dostupnost kol Aurra XR 4 XR 3 ZDE
Pokud jsou gravel kola někde doma, pak je to u nás. To co nabízíme máme odzkoušeno, porovnáváme s jinými značkami, jezdíme na těchto kolech a rádi se vámi o naše zkušenosti podělíme.
Těšíme se na vás
Robert Štěrba a tým