Firma Merida již 30 let zavádí na trh nejen v MTB nové technologie. I v současnosti, s nástupem nového tisíciletí, je první firmou na světě přinášející na trh převratnou novinku - hořčíkové rámy. Tím reaguje na poptávku po stále lehčích a přitom funkčních materiálech rámů. Materiály doposud používané na stavbu kol se dostávají na hranici svých fyzikálních možností a cena, která se této hranici přibližuje, je velmi vysoká. Tato hranice se ovšem překročit nedá. Hliníkové slitiny, uhlíkové kompozity, ocel, titan, nemohou překročit jim dané vlastnosti, ve smyslu poměru pevnosti a hmotnosti. To znamená, že již není možné postavit výrazně lehčí rám při dodržení doposud používaných pevnostních a bezpečnostních kritérií. Cesta, kterou jít dál, je použití materiálů nových. Merida správně určila, že perspektivní cestou je využití hořčíku jako materiálu budoucnosti. Několikaletou přípravou, investováním do nejmodernějších technologií, intenzívním vývojem a náročnými zkouškami se dokonale připravila na to, aby určila nový trend ve výrobě špičkových, extrémně lehkých kol. Důraz se klade nejen na váhu a pevnost, ale také na lepší jízdní vlastnosti. Nespornou výhodou kol Merida je jejich příznivá cena, kterou budou ostatní výrobci jen těžko dohánět. Navíc je i široké spektrum velikostí a samotných systémů.
Prvním faktem je, že hořčík je kov, který je o 34 % lehčí než hliník. V čistém stavu se, podobně jako hliník, v přírodě nevyskytuje. V průmyslu se používá jako slitina s podílem hořčíku větším než 90 %. Slitiny hořčíku se dají ovlivňovat, a tím se dosahuje požadovaných vlastností. Hořčíkové trubky se jeví jako ideální pro stavbu rámů kol. Základem je jejich extrémně nízká hmotnost. V porovnání s ostatními materiály můžeme vycházet z této tabulky relativních hmotností kovů.
Materiál | Jednotková hmotnost | Jednotkový objem |
Hořčík Mg | 23 | 100 |
Hliník Al | 35 | 100 |
Titan Ti | 58 | 100 |
Ocel CrMo | 100 | 100 |
Dalším plusem je jejich pevnost v poměru k tuhosti rámu. Hořčík umožňuje použít trubky s větším průměrem a silnější stěnou v porovnání s ostatními materiály. Tím se výrazně zlepšují pevnostní vlastnosti rámů. Jednoduchou úvahou dojdeme k výsledku, že čím je větší průměr trubky a tloušťka stěny, tím je pevnější a tužší. Z další tabulky je vidět, že hořčík umožňuje použít trubky s největším průměrem a největší tloušťkou stěny, na rozdíl od jiných materiálů.
Materiál | Průměr trubky (mm) | Tloušťka stěny (mm) |
Hořčík Mg | 60 | 2,5 |
Hliník Al | 50 | 1,95 |
Titan Ti | 40 | 1,5 |
Ocel CrMo | 34 | 1 |
V neposlední řadě se jedná o tlumení vibrací a nárazů. Hořčík je v tomto ohledu přímo dokonalý. Kromě vynikající schopnosti tlumit vibrace je absolutně bezkonkurenční jeho schopnost pohltit nárazy. V další tabulce je znázorněno porovnání hořčíku s hliníkem z hlediska schopnosti pohlcení nárazů, při nižším zatížení a při vysokém zatížení.
Materiál | 5000 psi | 15000psi |
Hořčík Mg | 25 % | 53 % |
Hliník Al | 1 % | 4 % |
Posledním bodem, který jde k dobru rámům z hořčíku, je jejich odolnost vůči nárazům koncentrovaným na malou plochu. Hořčík si dlouhodobě zachovává mechanické vlastnosti. Zatížení nezpůsobuje stárnutí materiálu jako u jiných materiálů, např. ocele a hliníku. Rám si ponechává vlastnosti i po koncentrovaných nárazech, to znamená, že je odolnější při pádech a podobně.
Text: Tereza