Všechny značky mají v nabídce nějakou třešničku na dortu. Merida v segmentu krosových kol připravila svým příznivcům také jednu lahůdku - kolo Crossway Limited Edition na "ikstéčku" s kotouči.
Rám
U rámu nepřijde majitel kola zkrátka. Špičkové komponenty přece nelze navěsit na nějaké obyčejné trubky. Takže i na krosovém rámu najdeme ty nejlepší technologie, které Merida uplatňuje na svých horských top modelech. Zaklínadlem No 1. je technologie Shotgun. Zapomeňte na kulatý profil. "Brokovnice" je profilace, která má na svědomí výbornou tuhost rámu. Vejčitý průřez s drážkou na širší straně lépe vydrží rázy, které rám absorbuje v terénu, nebo tlak, který vyvíjí jezdec při spurtu a výjezdu. Stěny trubek tak mohou být úzké až 1,4mm. Sváry jsou dokonalé díky tomu, že meriďáčtí roboti neznají únavu ani slovo zmetek. Všechny housenky jsou krásně čisté a výstupní kontrola ručí za jejich stoprocentní pevnost. K dostání bude 8 velikostí rámů od 41 po 61 centimetrů.
Vidlice
Suntour dodal 75 milimetrů zvihu, které poskytuje pružina s olejem v nohách s titanovým povrchem na modelu NRX 7500. Navrch ke kvalitnímu průběhu pružení je tu lockout, u krosového kola vítaná záležitost. Při cestě po asfaltu se štelovacím kolečkem na vrchu vidlice otočí o dvě otáčky a hned máte skoro pevné kolo. Skoro proto, že vidlice přece jen nějaký ten milimetr pruží, abyste ji při nečekané ráně nezrušili. O tomto mírném pružení jezdec také ví díky tomu, že při maximálním roztažení vidlice malinko kope. Zpočátku je to nepříjemné, ale pravděpodobně se tak dělo pouze u našeho testovaného vzorku a na sériových modelech bude vše již v pořádku. Po pár stech metrech si jezdec najde rytmus a tuto drobnost již nevnímá.
Komponenty
Japonské Shimano si vzalo na paškál jezdcovo pohodlí při řazení a dodalo svou druhou nejlepší sadu Deore XT v kombinaci s Deore. To, že toto kolo je nekompromisní sportovní stroj dokazuje i použití dutých klik XT se systémem Octalink. XT přehazovačka, přesmykač a řazení jen doplňují celkově vynikající komplet. Sada Deore obstarala náboje a brzdy. Hydraulické kotoučovky po několika málo kilometrech začaly velmi jedovatě brzdit, což u nich není nic nenormálního. Ovšem starost nám dělá použití přední kotoučové brzdy na krosové vidlici. Podle nejen našich zkušeností bude vidlice mnohem víc namáhána a rozhodně jí kotoučovka neprospěje. Takto vysoké vidlice totiž mnohem dřív chytnou vůli, než třeba vidlice horských kol, které jsou na disk přímo designovány a na správných místech vyztuženy. Jediná útěcha je ta, že na krosovém kole se nepočítá s tak brutálním bržděním jako u horského. Představec IKE je stavitelný a každý si díky němu najde svou správnou pozici. Řidítka s gripy, sedlovku a sedlo obstarala tatáž značka. Sedlo je měkkoučké jako gauč a velmi pohodlné. Hladké pláště Maxxis Overdrive přesně patří na takové rychlé kolo a poradí si i s polní cestou. V mokrém blátě se sice asi moc dobře cítit nebudou, ale tam také není jejich místo. Na boku mají po celém obvodu reflexní proužek, který v šeru určitě pomůže vaší bezpečnosti. Ráfky Alex jsou designovány přímo pro kotoučovky a navíc mají ochranu proti procvaknutí v podobě rozšíření okraje.
Na poli
Merida Crossway je vybavena pro člověka, který nemá rád kompromisy. I když krossové kolo je vlastně takovým kompromisem mezi horským a silničním kolem. Z obou kategorií si bere to pozitivní - ze silnice velká kola, z nichž vyplývá rychlost a z horáka pohodlnější posed, odpruženou vidlici, třetí převodník a kotoučovky. V každém případě je to výkonný stroj postavený na velmi tuhém rámu, který dobře akceleruje, ve výjezdu se nekroutí, na silnici letí jako šíp a přitom poskytuje mnohem větší pohodlí než silniční žiletka. Po uvolnění vidlice se bez obav můžete vydat i na polní cestu. 75 mm zdvihu si poradí i s většími výmoly, sedlo také utlumí mnoho vibrací a velká kola pomohou zdolat nějakou tu nerovnost.
Takže?
Pokud vám horské kolo připadá moc pomalé a silniční zase příliš tvrdé, počítáte-li s tím, že najedete hodně kilometrů v lehkém terénu či na silnici, nelákají vás žádné divočiny, a k tomu všemu máte zálusk na hodně kvalitní kolo, tak je Crossway z limitované série to pravé pro vás. Z kapsy vám vytáhne 30 490 Kč, ale za své peníze vám nabídne dokonalý komfort, jistotu, že i v mokru díky kotoučovkám bezpečně zastavíte a že vám na polní cestě plné výmolů ušetří zápěstí a nebudete z jízdy totálně vyklepaní. A hlavně se všude dostanete mnohem rychleji a snadněji, než kdybyste ke stejnému účelu používali horské kolo.
Rám | Matts Alloy-Single Pass |
Vidlice | Suntour NRX 7500 Lock Out |
Řazení | Shimano Deore XT |
Kliky | Shimano Deore XT |
Kazeta | Shimano HG50-9 |
Přehazovačka / přesmykač | Shimano Deore XT |
Brzdy | Shimano Deore Disk |
Ráfky | Alex TD 17 |
Pneu | Maxxis Overdrive 40C REF |
Náboje | Shimano Deore Disk |
Pedály | VP-120A |
Řídítka / představec | Ike Lite / Ike |
Sedlo | Ike Comfort |
Hmotnost | 13,0 kg |
Výška sedlové trubky | 415 mm |
Zadní stavba | 450 mm |
Horní rámová trubka | 585 mm |
Rozvor | 1088 mm |
Úhel sedlové trubky | 73,5° |
Úhel hlavy | 71,5° |