Tandemy jsou nejběžnější stroje z "rodinky" vícesedadlových strojů. Jsou staré jako kolo samo. Dokonce jsou známé fotografie prvních tandemů z období okolo roku 1880, doby vysokých kol (Kohoutovek). Celkem běžně se ve světě můžeme setkat s triplety (kola pro tři jezdce) a z historie známe kola pro čtyři a více jezdců, nebylo vzácností vidět deseti až dvanáctisedadlová monstra, která většinou sloužila jako vodicí stroje pro různé rychlostní rekordy nebo závody.
%pagebreak(POUŽITÍ (pro koho a kam sním vyjet))%
Tandemy v dnešní době mají dva nejběžnější způsoby využití:
%pagebreak(ROZDĚLENÍ - druhy,kategorie a velikosti)%
Tandemy se rozdělují v zásadě podobně jako klasická kola. Známe silniční, crossové nebo trekingové pro universální použití a tandemy horské. Kvalitativní rozdělení je rovněž podobné, s tím rozdílem, že základní kategorie musí být z bezpečnostních důvodů posazená malinko výše než u běžných kol.
Z našich zkušeností můžeme silniční kategorii doporučit skutečně pouze zájemcům o opravdový silniční speciál, který bude konstruován pro vyšší rychlosti a na velmi kvalitní vozovky. Na takovém kole můžete denně urazit úctyhodné kilometráže nebo závodit, či trénovat. Toto kolo má klasické berany a většinu prvků, které známe ze silničních kol.
Crossové nebo trekingové řešení je u většiny výrobců nejčastější. Je to dáno cílovou skupinou zákazníků, kteří se rekrutují většinou ze smíšených dvojic, a tandemy využívají jako rekreačně cykloturistický stroj.
MTB provedení, a tady veliký pozor, nevnímejte jako klasické horské kolo, ale jako sportovní "crossový" tandem na 26" kolech. Tandemy mají spoustu technických i uživatelských specifik, o kterých vás chceme postupně informovat. Předně na kole sedí dva jezdci, kolo je extrémně zatížené a menší kola samy o sobě mají větší pevnost než 27palcové, navíc můžeme použít ke stavbě dvojité zesílené MTB ráfky. Ty nám, ve spojení se silnějšími dráty, velmi zpevní přední i zadní kolo. Šíře pneumatik, i v případě hladšího vzoru pro častější jízdu po silnici, plní funkci pérování a jemného odpružení. Navíc řidič velmi špatně odhaduje stopu zadního kola a tudíž často předním kolem se díře na vozovce vyhne, ale vzadu je to spíše loterie. V tuto chvíli zachraňuje situaci silná pneumatika. Na takovém kole je využita většina komponentů montovaných na horská kola a dobře se při tomto řešení volí kombinace převodů podle potřeb uživatele. S ohledem na naše konstruktérské zkušenosti je toto námi nejčastěji doporučovaná verze.
Velikosti rámu se na tandemech volí mírně menší, než jste zvyklí z běžných kol. Je to vedeno snahou o co nejmenší trojúhelníky a lichoběžníky konstrukce rámu aby bylo dosaženo co největší pevnosti a stability kola. Výroba rámu je velmi náročná, zejména na přesnost podélné osy a pevnost hlavové trubky (k dosažení tohoto se používají křížem vedené rámové výztuže), které mají veliký vliv na ovládání kola při vyšších rychlostech. Přesto, když se tandem staví jako zakázková práce, což je běžná nabídka, lze volit z provedení PÁN-PÁN, PÁN-PANÍ nebo naopak a PANÍ-PANÍ, velikosti se samozřejmě uzpůsobí velikosti jezdců. Velmi často se setkáváme s požadavkem, aby se na kole mohlo střídat více uživatelů různého vzrůstu, i s tímto si umíme poradit.
%pagebreak(VYBAVENÍ TANDEMU - co je nutné a kde je možno ušetřit)%
Zmínili jsme již ráfky, na které je pochopitelně působí dvojnásobná síla, než u běžného kola. Velmi důležitým komponentem jsou brzdy. Ideální na profi tandem jsou kotoučové brzdy - nevýhodou je jednak samozřejmě vyšší cena oproti klasickým, především však obrovské nároky na pevnost přední vidlice. Kotouč je schopen dva jezdce ubrzdit, vidlice se však s těmito silami (brzdovou a proti působící setrvačnost váhy jezdců) velmi těžko srovnává. V případě použití "véček" doporučujeme montovat ještě třetí brzdu, kterou ovládá spolujezdec. Ta slouží jednak k posílení brzdícího účinku při prudších sjezdech a může posloužit jako záchranná brzda v případě poruchy některé z hlavních brzd. Kvalita brzdových čelistí musí odpovídat váhové kategorii budoucích uživatelů.
Další důležitý komplet komponentů zasluhující zvýšenou pozornost je řadicí ústrojí. Řidič a spolujezdec šlapou sice synchronizovaně, ale nikdy se neshodnou při řazení, aby ulehčili, půlšlápnutím na prázdno, přehazovačce a řetězu. Přehazování se odehrává vždy pod plným tahem, tudíž jsou kladeny veliké nároky na řetěz, přehazovačku, kazetu a potažmo zadní náboj. V případě, že na těchto dílech ušetříte, velmi rychle přestanou plnit svoji funkci a bude nutné je vyměnit. U řazení je třeba zmínit řadicí páčky. Vedení lanka je u tandemu dlouhé až 220 mm a v této délce i kvalitní lanko a speciální bovdeny mírně propruží. Řidič na přehazovačku nevidí musí se spolehnout jen na cit své ruky. Použijeme-li řazení nižších modelových řad, které sami o sobě mají lehké provozní vůle, velmi těžko se vám podaří naslepo zařadit rychlostní stupeň, který jste si usmysleli.
Samostatnou kapitolu by si zasluhovaly kliky. Setkáváme se s pravostranným uspořádáním a oboustranným, které je malinko těžší, ale šetrnější k namáhání řetězu, klik i rámu. Tandem vyžaduje speciální složení klik, nikdy se nepouštějte do "poskládání" tandemových klik z normálních, vždy vám budou na některých klikách vycházet opačné závity pro pedál, tudíž se při jízdě budou samovolně vyšroubovávat.
Tandem potřebuje speciální napínák řetězu pro vymezení napětí mezi spojovacími klikami. Ke spolujezdci potřebujete atypický představec, který se upevňuje přímo na rám, nebo na sedlovku řidiče. (napínák, případně excentr = speciální vložka do středového složení, sloužící k napnutí řetězu a představec pro spolujezdce dodáváme vždy jako příslušenství rámu).
Ostatní komponenty jako sedlo, sedlovky, pedály, pláště a řidítky jsou shodná s běžným kolem. Z tohoto výčtu je vidět nutnost velkého počtu speciálních dílů a proto doporučujeme svěřit kompletaci specializovaným dílnám.
%pagebreak(CENOVÉ RELACE - za kolik co můžeme čekat)%
Do deseti tisíc tandem nepořídíte a jestli, tak v bazaru. Následující starosti nikomu nepřejeme. Naše základní nabídka a českého trhu obecně začíná plně funkčním strojem střední třídy tandemů, která plně pokrývá sportovně založené jezdce bude vyžadovat investici v relaci od 40 tisíc korun. V této kategorii jsme schopni nabídnout speciální díly, popsané v předchozí kapitole, a to v takové kvalitativní úrovni, že tandem bude určitě splňovat všechny vaše bezpečnostní a funkční předpoklady.
Představujete-li si na vašem tandemu komponenty typu Shimano LX nebo XT určitě se bude kalkulace pohybovat v rozmezí 50 a 60 tisíci korun.
Vrchol nabídky vždy tvoří světoznámé značky jako Cannondale a Trek, které mají komplexní nabídku kol včetně tandemů. Zejména v USA je pak i několik kultovních firem jejichž názvy Santana, Burley a podobně už zní libozvučně jen několika z nás, kteří toho o tandemech vědí opravdu hodně. Tyto značky by ale znamenaly pro našince vždy individuální dovoz a především bezednou peněženku. Přesto naše silnice několik takových strojů občas brázdí, a nejsou to jen turisté ze zámoří.
%pagebreak(ČESKÝ TRH - značky, které jsou dostupné v ČR)%
Časopis Velo v čísle 10/2001 v článku "Dobrodružství ve dvou" se pokusil dát dohromady výčet tandemů na našem trhu a otestovat je. V testu se uvádí: "Na otázku, co vede cyklisty k tomu, aby jezdily v páru na jednom kole, by asi nejlépe odpověděl fundovaný psycholog nebo sociolog. Ovšem proč na ni odpovídat - tandemy si nacházejí spoustu zájemců, mnohým cyklistům možná nasazují brouka do hlavy, a snad většina by si chtěla jízdu na tandemu alespoň vyzkoušet. Ostatně se mezi námi najde hodně nadšenců, kteří se někdy o stavbu tandemu na koleně, ze starých rámů, pokusili. Zde představujeme některé z těch, které jsou k mání na českém trhu. Nutno dodat, že tandemy jsou úzkou skupinou kol, že se většinou staví na zakázku, takže uvedené modely jsou spíše informací o tom, co vše lze mít".
NABÍDKA FIRMY ŠTĚRBA ( co od nás můžete požadovat)
S prodejem a výrobou tandemů jsme začínali v roce 1990, patříme historicky k prvním kteří s tímto odvětvím cyklistiky začali v porevolučním období. Naši mechanici, kteří se podílejí na vývoji, stavbě a opravách tandemů sami patří mezi aktivní tandemisty a pyšní se nejedním tandemovým startem na zahraničních maratonech.
Rádi se s vámi podělíme o naše zkušenosti.
Spolupracujeme s Obecními úřady jednotlivých krajů, kteří se podílejí na financování kol pro zdravotně hendikepované občany. Uspokojili jsme již desítky takových žádostí. Zrakově postižení mají možnost tímto způsobem získat až 50 % ceny tandemu formou přímé dotace. V případě podobných záležitostí nás kontaktujte, rádi poradíme.